Succesvol zijn op LinkedIn. Voor de één is het belangrijker dan voor de ander. Wel valt het op dat het ene berichtje razendsnel aanslaat en erg populair wordt, terwijl het andere berichtje maar enkele ‘likes’ ontvangt. Vraag jij je ook af waar dit aan ligt? Lees dan verder.
De spelregels

Voorheen was het eerste uur na het plaatsen bepalend voor het succes van je bijdrage (post). Nu krijg je langer de tijd van LinkedIn om de kwaliteit van je post aan te tonen. Kwaliteit en interactie spelen een belangrijke rol voor het wel of niet succesvol worden van je post. Uit onderzoek is gebleken dat een document post (zoals een slideshow) het beste werkt. Daarna volgen posts met alleen tekst en posts met tekst en een afbeelding. De zogenaamde ‘dwell time’ wordt ook meegerekend. Dit is de tijd die mensen nemen om je post te lezen of bekijken. Video posts waren voorheen populair, nu geldt dat niet meer. Het delen van andermans content blijkt het minst effectief, LinkedIn ziet dit als spam. Ook posts met een link erin doen het minder goed, LinkedIn wil haar gebruikers namelijk zo veel mogelijk op het platform zelf houden. Qua interactie werkt reageren het allerbeste. Een reactie is twee keer zo veel waard als een like en vier keer zo veel als een share (iets delen).

De beste tijden

Op bepaalde dagen slaat een post beter aan dan op andere dagen, het tijdstip van plaatsen speelt hierin ook mee. Het ligt eraan wanneer jouw netwerk actief is en wanneer de tijdlijn van LinkedIn ook niet al te druk is. Het tijdstip dat het beste uit de bus komt is woensdag tussen 08 en 11 uur. Hierna volgt dinsdag t/m donderdag tussen 09 en 14 uur. Maandag tussen 13 en 15 uur en vrijdag tussen 10 en 11 uur zijn ook geen verkeerde keuzes. Het belangrijkst is om te weten wanneer jouw netwerk actief is, dan heb je namelijk meer kans om interactie op je post te krijgen. Ga daarom op onderzoek uit en plaats berichten op verschillende tijden, om er zo achter te komen wat voor jou het beste werkt!

Samengevat

Op basis van de interactie op je post en de tijd die mensen eraan besteden wordt deze door LinkedIn aan steeds meer mensen getoond. Kortom, hoe meer interactie er is, hoe meer views je post zal krijgen! Zo bereik je dat:

  • Maak een originele post, delen wordt gezien als spam.
  • Slideshow, tekst only of tekst met foto posts hebben het grootste bereik.
  • Vergroot de interactie door bijv. een vraag te stellen en reageer actief op de comments.
  • Experimenteer met het posten op verschillende tijden en dagen.
  • Blijf up to date, algoritmes veranderen regelmatig!